tirsdag 2. september 2008

De to første ukene




Nå har jeg vært i USA i litt over to uker. Alt er kjempebra her! Jeg har lite tid til blogging, så jeg tar det i skippertak.

Den første kvelden jeg kom til familien gikk vi en tur i nabolaget. Jeg skjønte med en gang at det kommer til å ta laang tid før jeg blir kjent her. Vi dro til Hell for å kjøpe is. Det stedet er virkelig spesielt. Jeg ble møtt av et skilt der det stod "Welcome to Hell", nice. Det var en butikk der og de solgte bare halloweengreier. Det var kjempekult! Og spiste min første amerikanske mint-is med sjokoladebiter.

Det er en thailandsk afs-jente som bor i nabolaget. Jeg har fakitsk lært meg veien til huset hennes, utrolig nok! Vi dro til et kjøpesenter i Ann Arbor sammen. Jeg fant en skikkelig bra klesbutikk og kjøpte tre t-skjorter og et antrekk til første skoledag. Vi kjøpte oss hver vår Starbucks-kaffe og en kjeks i en kjekskiosk. De er det mange av her.

Jeg var på en buffalofarm en ettermiddag. Det var en slags cowboykveld. Vi fikk middag, buffalokjøtt, maiskolbe, maisbrød og rundstykker. Et band spilte cowboysanger. Etter vi hadde spist dro vi ut på buffalo "safari". Vi satt i to vogner dratt av en traktor og dro ut på beitemarkene der buffaloene var. Bonden fortalte om driften og svarte på spørsmål. Den største oksen var diger! Den kunne løfte en rundball over hodet med hornene.


Cowgirls. Meg og den thailandske jenta buffalos

Jeg har vært på to strender i nærheten her. Den ene hadde et sprinkelanlegg. Det var utrolig gøy! Jeg har bada mye, siden det er utrolig varmt her.

Også var det pool partyet da. Det var utrolig bra! Vi er 7 AFS studenter i "byen" og alle (untatt en) kom til pool party hos meg. Vi bada i bassenget, spilte fotball, basketball, volleyball.. Alle sammen var skikkelig koselige. På ettermiddagen kom vertsfamiliene og vi grillet og spilte mer volleyball. Jeg tror alle hadde en veldig bra dag.


Labor day var på en mandag, det betydde langhelg. Vi dro på besøk til besteforeldre i Ohio. På veien ned stoppet vi i Ann Arbor og jeg ble vist rundt i byen. Vi tok bilder forran den amerikanske fotballbanen (den største i landet) og spiste på en mongolsk restaurant. Det var en skikkelig artig restaurant btw. Vi plokket det vi ville ha av kjøtt og grønnsaker i en bolle og så gikk vi og så på at de som jobba der stekte den for oss på en diger grill.

Hos besteforeldrene var det fult hus. Det var to tanter der med små barn og det var til sammen tre hunder. Vi gikk i kirka på søndag. Kirka i den byen var ganske pen, den var stor og hadde mange glassmalerier. Vi dro til en vannpark og badet i sommersteken den ettermiddagen. Jeg fikk også prøvd ordentlig amerikansk frokost. Vi hadde vaffler med sirup en dag og pannekaker med sirup dagen etter. De hadde også en togbane i hagen, det var litt spesielt. Den siste kvelden hadde vi en bonfire, noe jeg har forstått att er veldig vanlig her.

Jeg har starta å trene fotball på et klubblag. Treninga er lett og jeg blir kjent med en del jenter som går på skolen og som jeg kommer til å spille på high school laget med. Det er en turnering snart som jeg tror jeg skal være med på.

I går var jeg på fest hos en kamerat av eldste vertsbror. Det var rundt 40-50 folk der. Ei jente fra fotballaget introduserte meg for alle, men jeg glemte de fleste navna med en gang. Jeg spilte softball for første gang, og det var gøy! Da det ble mørkt fikk vi selvlysende armbånd og kjeder og alle gikk til en barneskole i nærheten og lekte på lekeplassen. haha. Det var koselig, og jeg snakka med mange folk som skal gå på skolen min.


Vel, det er alt jeg orker å skrive nå. Jeg har helt sikkert glemt noe, menmen. Det går forresten ann å komentere bloggen *hinthint*.

Ingen kommentarer: